Centrum pastorácie rómov Centrum pastorácie rómov
  • Domov
  • O nás
    • Naše logo
    • Štatút Centra
    • Na stiahnutie
  • Foto
  • Video
  • Kalendár podujatí
  • Kontakt

Contact Us

  • 4517 Washington Ave. Manchester, Kentucky 39495
  • (201) 555-0124
  • hello@purityiv.com

Centrum pastorácie rómov

  • Prihlásenie
Centrum pastorácie rómov Centrum pastorácie rómov
  • Domov
  • O nás
    • Naše logo
    • Štatút Centra
    • Na stiahnutie
  • Foto
  • Video
  • Kalendár podujatí
  • Kontakt

Štatút Centra pastorácie rómov - Lačho Pastiris

Článok I
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA

  1. Tento štatút vymedzuje pôsobnosť a upravuje zásady činnosti Centra pastorácie Rómov — Lačho Pastiris pri Diecéznom úrade pre evanjelizáciu a apoštolát so sídlom: Spišská Kapitula 5, 053 04 Spišské Podhradie.
  2. Centrum pastorácie Rómov (ďalej v skratke CPR) je organizačnou zložkou Diecézneho úradu pre evanjelizáciu a apoštolát (ďalej len DUPEA) a bolo zriadené Zriaďovacou listinou Mons. prof. Františka Trstenského, PhD., spišského diecézneho biskupa, prot. č. BÚSP-852/ 2024/Kan-4090/2024 zo dňa 29.05.2024.
  3. CPR nemá vlasmú právnu subjektivitu. Svojou činnosťou napomáha diecéznemu biskupovi v jeho starostlivosti o evanjelizáciu a rast vo svätosti Rómov, vykonáva v jeho mene a v jeho intenciách činnosť zameranú na apoštolát v oblasti pastorácie a formácie Rómov a vytváraniu priestoru na spoluprácu v rámci diecézy.
  4. Sídlo CPR je na adrese: Slovenského raja 51/26, 053 13 Letanovce.

Článok II
POSLANIE A ČINNOSŤ

  1. CPR ako organizačná zložka DUPEA vo svojej službe podlieha DUPEA a úzko spolupracuje s jeho ďalšími organizačnými zložkami.
  2. Základné poslanie CPR je v súlade so základným poslaním DUP EA so špecifickým zameraním na Rómov a tých, ktorí pracujú s Rómami.
  3. CPR pri naplňaní svojho poslania vykonáva činnosti, ktoré sú uvedené v štatúte DUPEA, osobitne:
    1. aktualizácia a návrh základných línií evanjelizačnej a pastoračnej starostlivosti o Rómov;
    2. koordinácia a realizácia aktivít celodiecézneho charakteru týkajúcich sa Rómov;
    3. realizácia celodiecéznej púte Rómov;
    4. zabezpečenie priprav slávenia celoslovenskej púte Rómov, pripadne iných podujatí aj celoeurópskeho či celosvetového charakteru, na diecéznej úrovni;
    5. formácia a vzdelávanie animátorov vo farnostiach a miestnych spoločenstvách prostredníctvom Rómskej animátorskej školy (RAŠ), či iných formačných a vzdelávacích programov, a úzka spolupráca s ďalšími inštitúciami, ktoré sa tejto formácii venujú;
    6. organizácia stretnutí, konferencií a seminárov, rôznych duchovných programov, vzdelávacích, kultúrnych a športových podujatí pre Rómov i tých, ktorí s nimi pracujú;
    7. vytvorenie misijného a evanjelizačného tímu pre ohlasovanie evanjelia v rómskych komunitách;
    8. starostlivosť o krátkodobých i dlhodobých dobrovoľníkov zabezpečujúcich aktivity a služby CPR počas ich dobrovoľníckej služby pre CPR;
    9. sprevádzanie spoločenstiev Rómov v diecéze a pomoc pri vzniku nových miestnych spoločenstiev;
    10. vytváranie materiálov, rôznych pomôcok pre tých, ktorí pracujú s Rómami ako aj pre samotných Rómov (rómsky katechizmus, piesne v rómskom jazyku, pracovné;
    11. osvetová činnosť a napomáhanie odbúravania predsudkov medzi Rómami a ostatnými, vzájomnému zbližovaniu, spoznávaniu sa a chápaniu jedni druhých;
    12. budovanie a rozvíjanie partnerskej siete s rôznymi hnutiami, rehoľami, katolíckou charitou, inštitúciami a spoločenstvami Rómov a iniciatívami pre Rómov na poli Katolíckej cirkvi, v diecéze i vo svete, ale aj občianskej spoločnosti, ich podpora, vzájomná informovanosť a koordinácia činností s diecézou;
  1. spolupráca aj so štátnymi a verejnými inštitúciami, úradmi a ďalšími organizáciami občianskej spoločnosti, ktoré pracujú s Rómami. CPR úzko spolupracuje s Radou KBS pre Rómov a menšiny, a to predovšetkým tým, že:
    1. riaditeľ CPR je z titulu svojho menovania riadnym členom Rady KBS pre Rómov a menšiny;
    2. spomedzi laikov navrhuje ďalšieho člena Rady KBS pre Rómov a menšiny;
    3. informuje, podáva námety a pripomienky, ktoré by mohli byť nápomocné ostatným diecézam, prípadne na celonárodnej úrovni;
    4. spolupracuje na príprave stretnutí na národnej úrovni organizovaných Radou KBS pre Rómov.

Článok III
RIADITEĽ CENTRA

  1. Na čele CPR je riaditeľ centra, ktorého vymenúva a odvoláva spišský diecézny biskup.
  2. Riaditeľ centra pracuje vždy v úzkej jednote a pod autoritou riaditeľa DUPEA. Každoročne predkladá návrh možnej pastoračnej línie a programu týkajúci sa pastorácie Rómov v diecéze na schválenie riaditeľovi DUPEA.
  3. Riaditeľ centra je ipsofacto členom Rady úradu DUPEA.
  4. Riaditeľ centra zodpovedá za:
    1. činnosť CPR, riadi, organizuje, usmerňuje, kontroluje a koordinuje jeho činnosť;
    2. dodržiavanie všeobecne platných právnych cirkevných a štátnych noriem v rozsahu svojej pôsobnosti;
    3. efektívne a účelné používanie finančných prostriedkov určených na činnosť CPR v súlade s účelom, na ktorý boli pridelené, a v súlade s Kódexom kanonického práva, všeobecne záväznými právnymi predpismi a vnútornými predpismi;
    4. vypracovanie podkladov k návrhu rozpočtu na nasledujúci kalendárny rok riadne a včas, kontrolu jeho čerpania počas roka a prípravu podkladov jeho čerpania na konci kalendárneho roka;
    5. spravovanie majetku, ktorý je využívaný CPR, hospodárne a v súlade s príslušnými planými predpismi Kódexu kanonického práva a štátnej legislatívy.
  5. Riaditeľovi centra pri plnení jeho zodpovednosti pomáha tajomník centra, ktorého na návrh riaditeľa centra menuje a odvoláva riaditeľ DUPEA.
  6. Riaditeľ zastupuje CPR navonok len v takom rozsahu kompetencií, ako mu deleguje riaditeľ DUP EA na základe písomnej delegácie, alebo iba vo veciach, ktoré súvisia s poslaním CPR a sú vymedzené štatútom alebo internými smernicami.
  7. Riaditeľ centra navrhuje v prípade potreby interné smernice a organizačný poriadok CPR riaditeľovi DUPEA, ktorý rozhoduje o ich vydaní, zmene či zrušení.
  8. Ostatné práva a povinnosti riaditeľa CPR a tajomníka CPR určujú vnútorné smernice, ktoré vydáva riaditeľ DUPEA.

Článok IV
RADA CENTRA

  1. V duchu synodality Cirkvi je poradným orgánom riaditeľa Rada centra. Jej úlohou je:
    1. spolupracovať s riaditeľom pri naplňaní a rozvoji systematickej činnosti CPR;
    2. rozoznávať potreby pastorácie Rómov;
    3. navrhovať vhodné spôsoby ich naplňania;
    4. zabezpečovať, aby CPR poskytovalo v diecéze efektívnu a komplexnú službu.
  2. Rada centra pozostáva minimálne z 5 členov, pri zachovaní nepárneho počtu. Členov Rady centra menuje riaditeľ DUPEA na návrh riaditeľa CPR. Riaditeľ CPR nie je členom Rady centra.
  3. Členovia Rady centra sú menovaní na obdobie 5 rokov, ale po uplynutí tohto času môžu byť opätovne menovaní.
  4. Ukončenie členstva v Rade centra sa realizuje:
    1. smrťou;
    2. odvolaním zo strany riaditeľa DUPEA;
    3. zrieknutím — písołnne adresovaným riaditeľovi DUPEA a riaditeľovi CPR;
    4. uplynutím času, pričom strata členstva v Rade centra, pre účinnosť, musí byť písomne oznámená.
  5. Rada centra sa schádza minimálne dvakrát do roka. Zasadnutia Rady centra zvoláva a moderuje riaditeľ CPR alebo ním poverený člen Rady centra. V prípade, že o zvolanie Rady požiada minimálne tretina jej členov, riaditeľ CPR je povinný zvolať Radu centra do 14 dní od doručenia žiadosti o zvolanie. Súčasťou tejto žia dosti sú aj podpisy členov Rady, ktorí o zvolanie Rady centra žiadajú.
  6. Rada centra je uznášaniaschopná, ak je prítomná dvojtretinová väčšina jej členov. Rozhoduje nadpolovičnou väčšinou prítomných členov. Riadite]' centra nemá hlasovacie právo, teda sa nezúčastňuje na hlasovaní.

Článok V
HOSPODÁRENIE

  1. CPR je hospodársky napojené na rozpočet DUPEA, zároveň má zriadený samostatný účet v banke, na ktorom disponuje s finančnými prostriedkami predstavujúcimi príjmy CPR.
  2. Príjmy CPR sú:
    1. príspevky a dary, dotácie a granty od fyzických a právnických osôb, tuzemských i zahraničných;
    2. dotácie a príspevky zo štátneho rozpočtu, fondov, zdrojov cirkvi i samospráv;
    3. príjmy z verejných zbierok;
    4. úhrady za vynaložené náklady pri realizácii programov;
    5. príjmy z činnosti pri napĺňaní cieľov CPR.
  3. Všetky príjmy sa môžu použiť výhradne na činnosť súvisiacu s naplňaním poslania a cieľov CPR, ako aj na vytváranie ďalších nevyhnutných podmienok na existenciu a rozširovanie zámerov rozvoja týchto činností.
  4. Hospodárenie s finančnými prostriedkami CPR a majetkom využívaným CPR zabezpečuje riaditeľ CPR. Riadi sa štatútom DUPEA a týmto štatútom, predpismi Kódexu kanonického práva, vnútornými smernicami a právnymi normami platnými v SR.
  5. CPR hospodári podľa rozpočtu na daný kalendárny rok schváleného riaditeľom DUPEA na návrh riaditeľa CPRä Riaditeľ DUP EA v prípade potreby zosúlaďuje rozpočet CPR a rozpočet DUPEA. Všetky zmeny v rozpočte je povinný riaditeľ centra čo najskôr predložiť na schválenie riaditeľovi DUPEA
  6. CPR hospodári samostatne s:
    1. prostriedkami predstavujúcimi príjmy DUPEA, ak dôvodom ich poskytnutia je činnosť CPR;
    2. prostriedkami predstavujúcimi príjmy DUPEA, ak súvisia s majetkom DUPEA, ktorý je účtovne a inventúrne evidovaný ako majetok využívaný CPR;
    3. prostriedkami predstavujúcimi iné príjmy DUPEA (napr. dary), ak boli určené CPR;
    4. prostriedkami účelovo pridelenými DUPEA, a to vo výške určenej riaditeľom DUPEA;
    5. prostriedkami rezervného fondu DUPEA, a to do výšky a na účely určené riaditeľom DUPEA;
    6. majetkom využívaným CPR.
  7. O výsledku hospodárenia CPR riaditeľ centra informuje každoročne riaditeľa DUPEA, ktorý kompletné vyúčtovanie DUPEA predloží diecéznemu biskupovi

Článok VI
ZRUŠENIE A ZÁNIK

  1. O zrušení CPR rozhoduje spišský diecézny biskup.

Článok VII
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIE

  1. Štatút CPR podlieha dohľadu a riadeniu kompetentnej cirkevnej vrchnosti podľa noriem Kódexu kanonického práva.
  2. CPR sa pri výkone svojej činnosti a realizácii svojich cieľov riadi predpismi Kódexu kanonického práva, vnútornými smernicami zriaďovateľa a právnymi normami platnými v SR.
  3. V prípade, že Štatút CPR nepojednáva o nejakej skutočnosti, riadi sa normami Kódexu kanonického práva, prípadne inými normami, ktoré schválila kompetentná cirkevná autorita.
  4. Prípadné zmeny štatútu môže vykonať len spišský diecézny biskup.
  5. Štatút nadobúda záväznosť dňom jeho promulgácie.

 

peciatka curia

Promulgoval

podpis biskup

Mons. František Trstenský
spišský diecézny biskup
s účinnosťou od 29. mája 2024.
Spišské Podhradie 29.05.2024
Prot. č. BÚSP-852/2024/Kan-4091/2024

 

Štatút Centra pastorácie rómov - Lačho Pastiris

 

Read next